Waarom rijden we niet allemaal elektrisch?

Waarom rijden we niet allemaal elektrisch?

Nog voor de geboorte van de auto met verbrandingsmotor, ontkiemde al het idee van elektrisch transport (electric vehicle, EV). Het huidige straatbeeld toont duidelijk aan dat elektrische wagens tot nu de strijd verloren. Dit is ook niet verwonderlijk, aangezien we een eeuw geleden nog lang niet de technologieën bezaten om van EVs een succesverhaal te maken. Hoe ver staan we dan vandaag? Is het stilaan nog geen optie voor de elektrische wagen om zijn vervuilende broer aan weerwoord te bieden? Wie koopt elektrische wagens? Steeds meer autofabrikanten bieden naast hun gebruikelijk assortiment ook elektrische wagens aan. Dit zijn ofwel 100% elektrische wagens zoals de Tesla Model S of plug-in hybride wagens zoals de BMW i8. De full hybrid wagens (bv. Toyota Prius) worden niet als EVs beschouwd, aangezien ze nog grotendeels aangedreven worden door een verbrandingsmotor. De globale verkoop van elektrische wagens is volgens het ZSW (Zentrum für Solarenergie- und Wasserstoff) de afgelopen drie jaar telkens verdubbeld. Deze waarneming moet wel genuanceerd worden. Doordat ook de automobiel markt blijft groeien, vertaalt deze exponentiële groei zich niet in een gelijkaardige groei in marktaandeel. Het marktaandeel van EVs blijft voorlopig nog bedenkelijk laag. Er zijn dit jaar slechts vijf landen waar EVs meer dan 1% van alle nieuw verkochte wagens uitmaken: Noorwegen (14,49%), Nederland (4,58%) IJsland (2,20%), Zweden (1,52%), en Estland (1,05%). Wat zijn de uitdagingen van elektrische wagens? Portefeuille EVs zijn niet goedkoop. Om een elektrisch aangedreven voertuig zelfstandig, voor een significante afstand en tegen hoge performantie te laten rijden, zijn dure batterijen nodig. De prijs van zulke batterijen bedraagt vandaag ongeveer 500$/kWh. Afhankelijk van de elektrische capaciteit van de...