Hoe fast chargers elektrische bussen mogelijk maken

Hoe fast chargers elektrische bussen mogelijk maken

Ze zijn u misschien al opgevallen, de nieuwe palen die aan de bushalte van Heverlee campus uit de grond rijzen. Hoewel ze letterlijk in de schaduw staan van de imposante autogarage van Imec en KU Leuven, zijn deze constructies minstens even interessant. Het gaat namelijk om fast chargers, snelle laadpalen voor elektrische en hybride bussen, die een klassieke verbrandingsmotor (met diesel of benzine) combineren met een elektrische motor en batterij. Een belangrijk struikelblok voor elektrisch rijden is de laadtijd. Hier heeft elektrisch aangedreven openbaar vervoer minder last van dan elektrische privé voertuigen. Aangezien een bus regelmatig stilstaat, hetzij aan een halte tijdens het in- en uitstappen, hetzij aan een terminus tussen twee ritten, ontstaan er automatisch gelegenheden om de batterijen op te laden. In deze sector heet dit opportunity charging. Volgens dit principe laadt een bus altijd kleine beetjes op om zo het volgende laadpunt met zekerheid te kunnen bereiken en dit zonder extra tijdverlies of dus vermindering van oplaadefficiëntie. De fast chargers bieden hiervoor een vermogen tot 600kW. Ter vergelijking: een tank van 30 liter diesel vullen op twee minuten komt overeen met een thermisch vermogen van ongeveer 9MW. Ondanks de veel grotere efficiëntie van elektrische motoren ten opzichte van verbrandingsmotoren, moet een bus dus wel wat langer of vaker aan de laadpaal hangen dan een gemiddelde tankbeurt. De fast chargers in Heverlee maken deel uit van ambitieuze plannen die De Lijn heeft in Leuven en de rest van Vlaanderen. Leuven heeft reeds de meest groene busvloot van Vlaanderen, met een percentage hybride bussen groter dan 60 percent. Vanaf dit najaar krijgt Leuven ook de eerste volledig elektrische...

Zonnige historie in donkere dagen

U heeft het vast gehoord, gelezen of gezien. Het Punch Powertrain Solar Team behaalde goud op de Carrera Solar Atacama in Chili. Het was de vijfde editie van de jaarlijkse race en stond bekend als de zwaarste en moeilijkste tot nu toe. Het Punch Powertrain Solar Team is een groep studenten van de KU Leuven. Ze bestaat zowel uit burgerlijk als industrieel ingenieurs. Vroeger stonden ze bekend als het Umicore Solar Team. De organisatie bestaat al sinds 2005 en kwam al met zijn zevende team aan de start. De zonnewagen, de Punch 2 genaamd, overbrugde een afstand van 2600 km in zeven wedstrijdfasen. Nochtans begon de wedstrijd met een valse noot. De wagen was tijdens de kwalificatie van de baan geraakt. De Punch 2 moest als gevolg de wedstrijd als laatste aanvatten. De race bestond uit een kwalificatie, drie stedelijke circuits en drie offshore circuits. Deze laatste zorgde voor de grootste uitdaging. Hoewel hier de dagen somber en grijs zijn, reed de zonnewagen door de Atacama woestijn waar een maximale radiatie van 8.5 kWh/m² gemeten werd op één dag. De gemiddelde zonne energie in België komt overeen met een waarde van 4.06 kWh/m². Redelijk mooi weertje dus, daar in Chili. Bovendien, stonden er ook redelijk wat hoogtemeters op het programma. De langste klim was 3400m. Maar het team had zich goed voorbereid. De zonnewagen was uitgerust met een Twinspeed motor van Punch Powertrain. Deze motor is speciaal ontworpen voor elektrisch aangedreven voertuigen die hogere eisen stellen. Het beschikt over een extra versnelling en zorgt op die manier voor betere prestaties. Een normale elektrische motor beschikt niet over versnellingen. Dit...