Zonnige historie in donkere dagen


U heeft het vast gehoord, gelezen of gezien. Het Punch Powertrain Solar Team behaalde goud op de Carrera Solar Atacama in Chili. Het was de vijfde editie van de jaarlijkse race en stond bekend als de zwaarste en moeilijkste tot nu toe.

Het Punch Powertrain Solar Team is een groep studenten van de KU Leuven. Ze bestaat zowel uit burgerlijk als industrieel ingenieurs. Vroeger stonden ze bekend als het Umicore Solar Team. De organisatie bestaat al sinds 2005 en kwam al met zijn zevende team aan de start.

De zonnewagen, de Punch 2 genaamd, overbrugde een afstand van 2600 km in zeven wedstrijdfasen. Nochtans begon de wedstrijd met een valse noot. De wagen was tijdens de kwalificatie van de baan geraakt. De Punch 2 moest als gevolg de wedstrijd als laatste aanvatten.

De race bestond uit een kwalificatie, drie stedelijke circuits en drie offshore circuits. Deze laatste zorgde voor de grootste uitdaging. Hoewel hier de dagen somber en grijs zijn, reed de zonnewagen door de Atacama woestijn waar een maximale radiatie van 8.5 kWh/m² gemeten werd op één dag. De gemiddelde zonne energie in België komt overeen met een waarde van 4.06 kWh/m². Redelijk mooi weertje dus, daar in Chili.

Bovendien, stonden er ook redelijk wat hoogtemeters op het programma. De langste klim was 3400m. Maar het team had zich goed voorbereid. De zonnewagen was uitgerust met een Twinspeed motor van Punch Powertrain. Deze motor is speciaal ontworpen voor elektrisch aangedreven voertuigen die hogere eisen stellen. Het beschikt over een extra versnelling en zorgt op die manier voor betere prestaties. Een normale elektrische motor beschikt niet over versnellingen. Dit maakt de Twinspeed motor dus zo speciaal.   De wagen kon hoge snelheden bereiken op het stedelijke parcours en een hoger koppel leveren in de bergen.

Wat velen misschien niet wisten, is dat het Punch Powertrain Solar Team samenwerkt met het voor ons bekende Energyville. De batterij van de wagen  is aangesloten op het batterijbeheer systeem (BMS) van Energyville/VITO. Dit systeem maakt volledig gebruik van de capaciteit van de batterij, verlengt de levensduur en beschermt elke batterijcel.

Hopelijk doen ze het in de volgende race even goed! Wij wensen ze alvast veel succes.